TEACHING PHOTOGRAPHY . Collage Art

Beeldcultuur, wat ik geef aan onze tweede jaars HBO studenten aan de Fotovakschool / University of Applied Photography, is een vak waarbij de studenten een analytisch visueel inzicht in hun brein moeten gaan ontwikkelen om beeld te kunnen 'lezen'. Dit doen we met wat we noemen "de semiologie van beeldcultuur". De invloed van media neemt alleen maar toe en het is fijn om te weten waar 'tekens' in foto's naar verwijzen, wat de 'codes' zijn, wat een beeld bij ons persoonlijk teweeg brengt, etcetera. 

In de 19e eeuw ontstond bij kunstenaars ongenoegen over het realistische karakter van fotografie. Zij maakten fantasiebeelden door meerdere afbeeldingen over elkaar af te drukken of in elkaar te monteren. Zo ontstond collage en ontwikkelde de autonome fotografie zich verder. Het principe van collage blijft altijd hetzelfde: het scheiden van elementen en het weer bij elkaar brengen. Nu kan ik hier nog veel meer informatie over geven. Maar dat doe ik liever in een masterclass die ik aan het ontwikkelen ben. 

Wat leuker is om nu te laten zien is wat we met deze studenten Beeldcultuur gemaakt hebben. Ze hebben allemaal vanuit een zelf bedacht thema beeld verzameld om daar vervolgens een nieuw beeld van te maken. Tenslotte hebben we daar een analyse op losgelaten (wat betekent bijvoorbeeld de rode kleur in deze foto?). 

Ik (trotse docent) laat je hierbij graag enkele resultaten van studenten laten zien: